IT ČLÁNKY A NÁVODY - PORADŇA - IT MAGAZÍN
Ďakujeme za hodnotenie článkov. Hodnotením prispievate k ich pravidelnej aktualizácii a zvyšovaniu ich kvality.
Podporte nás:
03.09.2017
Čierna obrazovka
Najčastejšie dôvody čiernej obrazovky
Neblikajú kontrolky na počítači:
• Stolový počítač nie je zapojený do zásuvky, príp. nefunkčná elektrická zásuvka.
• Nesprávne zapojenie káblov medzi monitorom a počítačom.
• Poškodené káble.
• Nefunkčné niektoré z pripojených zariadení.
• Nefunkčný konektor (VGA, DVI, HDMI, DisplayPort).
• Hardvérová chyba počítača (monitor, chladenie, grafická karta, pamäť,...).
Blikajú kontrolky na počítači (signalizujú prácu pevného disku):
• Počítač je v režime spánku.
• Nesprávne zvolený režim premietania (prepínanie cez WIN + P, ENTER (FN)).
• OS vykonáva potrebné inštalačné procesy.
• Windows prieskumník prestal pracovať a vyžaduje reštart.
• Potrebné vypnutie funkcie rýchle spustenie.
• Potrebné ukončenie procesov RunOnce.
• Problém s ovládačmi niektorého z pripojených zariadení.
• Infikovaný počítač vírusmi.
• Vymazaný systémový súbor.
• Poškodený sektor na pevnom disku.
• Poškodený ovládač.
Softvérové riešenia:
1. Vypneme PC, odpojíme od neho všetky periférne zariadenia (externý HDD, USB kľúč, DVD mechaniku, čítačku kariet,...) vrátane sieťového kábla a opätovne spustíme.
2. Problém so spustením explorer.exe
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon\Shell
Vymažeme pôvodný a znovu vytvoríme nový Shell kľúč s hodnotou explorer.exe
New / String Value / názov: Shell / Value data: explorer.exe
Antivírusový program Avast zabraňuje spusteniu explorer.exe
CTRL+ALT+DEL / Správca úloh / Súbor / Spustiť novú úlohu / explorer.exe
CTRL+ALT+DEL / Záložka spustenie / Avast – Kliknutí otvoriť umiestnenie súboru / Spustíme Avast UI / Zabezpečenie / Behaviorálny štít / Nastavenie / Dôveryhodné procesy /
Pridáme výnimky:
C:\Windows\explorer.exe
C:\Windows\ImmersiveControlPanel\SystemSettings.exe
Uložíme zmeny a reštartujeme PC.
3. V núdzovom režime (F8) príp. (Shift + F8) spustíme obnovu systému k spätnému dátumu.
4. V núdzovom režime spustíme kontrolu chýb a opravu sektorov na disku.
Do príkazového riadku (spustíme ako správca) zadáme: chkdsk C: /f /r /x
5. V núdzovom režime spustíme opravu chýbajúcich alebo poškodených systémových súborov.
Do príkazového riadku (spustíme ako správca) zadáme: sfc /scannow
5. OS vykonáva potrebné inštalačné procesy (napr. aktualizácie systému Windows 10) odporúčame systém ponechať spustený; táto činnosť môže trvať od 1 hodiny až do 3 hodín.
6. Windows prieskumník prestal pracovať a vyžaduje reštart
(Spustíme správcu úloh klávesovou skratkou CTRL+SHIFT+ESC, v záložke Procesy označíme položku Prieskumník a klikneme na tlačidlo Reštartovať).
7. Potrebné vypnutie funkcie rýchle spustenie (Ovládací panel / Možnosti napájania / Vybrať akciu pre tlačidlo napájania / Zmeniť momentálne nedostupné nastavenia / Nastavenie vypnutia odškrtneme možnosť Zapnúť rýchle spustenie a reštartujeme počítač.
8. Potrebné ukončenie procesov RunOnce
(Spustíme správcu úloh klávesovou skratkou CTRL+SHIFT+ESC, v záložke Procesy nájdeme RunOnce.exe a RunOnce32.exe a ukončíme úlohu.
V záložke Služby RunOnce.exe a RunOnce32.exe zastavíme.
Spustíme príkazový riadok CMD a napíšeme príkaz shutdown -r -t 01
Potvrdíme ENTER a počítač sa reštartuje.
9. V núdzovom režime vypneme motív Vysoký kontrast
(Win + I / Nastavenia / Zjednodušenie prístupu / Vysoký kontrast / Výber motívu / Žiadny a reštartujeme počítač).
10. Po prihlásení sa do používateľského účtu nabehne čierna obrazovka.
V núdzovom režime vytvoríme nový používateľský účet cez príkazový riadok, ktorý spustíme ako správca.
net user meno_nového_účtu /add
a pridelíme mu administrátorské práva
net localgroup administrators meno_nového_účtu /add
Úspešné vytvorenie účtu si môžeme overiť v nastaveniach Windows (WIN+I / Kontá / Rodina a ostatní ľudia
10. Ak disponujeme inštalačným DVD spustíme Obnovenie systému (Obnovenie obrazu systému, Obnova pri spustení systému)
11. Reinštalujeme operačný systém
Hardvérové riešenia:
1. Reset (prípadne výmena) CMOS a BIOS do pôvodných nastavení
2. Skontrolovať konektory
3. Výmena poškodeného prepojovacieho kábla medzi PC a monitorom
4. Oprava / výmena poškodeného monitora
5. Výmena poškodenej pamäte
6. Výmena / oprava poškodeného HDD
7. Výmena / oprava poškodenej grafickej karty
8. Výmena / oprava poškodeného zdroja
9. Oprava poškodeného čipu na doske / Výmena dosky
V prípade, ak nepomohla žiadna z vyššie uvedených možností, alebo sa nazdávate, že nie ste dostatočne technicky zdatný/ná, neváhajte si objednať servisný výjazd.